باغ ارم یک باغ ایرانی تاریخی در شهر شیراز است و شامل چند بنای تاریخی و باغ گیاهشناسی میشود.تاریخ ساخت و بنیانگذار اولیه باغ ارم شیراز، بهدرستی مشخص نیست؛ ولی توصیفهایی از آن در سفرنامههای متعلق به قرن دهم و یازدهم هجری آمدهاست.
باغ ارم یک باغ ایرانی تاریخی در شهر شیراز است و شامل چند بنای تاریخی و باغ گیاهشناسی میشود.
تاریخ ساخت و بنیانگذار اولیه باغ ارم شیراز، بهدرستی مشخص نیست؛ ولی توصیفهایی از آن در سفرنامههای متعلق به قرن دهم و یازدهم هجری آمدهاست. این باغ در روزگار سلجوقیان و آل اینجو پابرجا بودهاست. در زمان زندیه هم کریمخان زند در سازندگی و بهسازی این باغ کوشید. در زمان قاجاریه و پهلوی این باغ مقر سران ایل قشقایی بود تا اینکه به علت طرفداری آنها از مصدق، خوانین قشقایی تبعید شده و باغ ارم مصادره گردید. در زمان سلطنت ناصر الدین شاه قاجار عمارتی دیگر توسط حسین علی خان نصیر الملک پی ریزی شد که با مرگ وی خواهر زاده او ابولقاسم خان نصیر الملک امور باغ ارم را به دست گرفت و عمارت نیمه کاره را تکمیل کرد. این باغ از املاک خاندان قوامی شیراز بود. این عمارت تاکنون پابرجاست.[۱] این باغ تنوع گیاهی بسیار بالایی دارد و گیاهان بسیاری از اقصا نقاط جهان در این باغ کاشته شدهاست؛ به شکلی که باغ در قالب یک نمایشگاه از انواع گلها و گیاهان درآمدهاست. در حال حاضر این باغ در اختیار دانشگاه شیراز است؛ باغ گیاهشناسی آن در اختیار دانشکده کشاورزی و ساختمان باغ در اختیار دانشکده حقوق قرار دارد. در تاریخ ۶ تیرماه ۱۳۹۰ در سیوپنجمین اجلاس کمیتهٔ میراث جهانی یونسکو باغ ارم شیراز به همراه هشت باغ دیگر ایرانی در فهرست میراث جهانی ثبت گردید.
درشمال غربی شهر شیراز و در کنار شهر باغ زیبایی از دوره قاجاریه باقیمانده که به باغ ارم مشهور است. در سمت جنوب باغ مذکور رودخانه خشک شیراز از شرق به غرب امتداد دارد. وسعت باغ بیش از سه هکتار و از درختان مرکبات و سرو پوشیده شدهاست.
جالبترین قسمت باغ خیابانی است که از شرق به غرب در وسط باغ احداث و در دو طرف آن درختان سرو کاشتهاند و زیبایی خاصی را داراست. در میان درختان سرو این خیابان سرو بلند قامتی است که از دور جلب توجه میکند و بعلت موزون بودن آن آن را سروناز میخوانند. نظیر سرو مذکور در سایر باغهای شیراز دیده نمیشود. صحن باغ را درختان زینتی و سرو و نارنج و انواع گلهای تزئینی پوشانیده و تزئین نمودهاست.
باغ مذکور از آثار دوره ناصرالدین شاه قاجار بهشمار میرود و به وسیلهٔ مرحوم نصیرالملک ساختمان فعلی بنا شدهاست. در این مورد چند سنگنبشته (کتیبه) در نقاط مختلف باغ از نصیرالملک باقی ماندهاست. اولین کتیبه سنگ مرمراست که در بالای سر در ورودی شمال شرقی باغ نصب شده و با خط نستعلیق چنین خوانده میشود: از وزیر شه نصیرالملک راد / دائمش باغ ارم آباد باد
نمایی از بنا از ضلع شرقی
نمایی از بنا از ضلع شرقی
علاوه بر کتیبه فوق شش کتیبه سنگی در نمای شرقی ساختمان به صورت ازاره دیده میشود که همه آنها با خط نستعلیق نقر و در آخر آنها تاریخهای مختلفی به چشم میخورد و نام نصیرالملک در آنها ذکر شدهاست. در آخر کتیبه اولی تاریخ ۱۳۳۹ نوشته شدهاست.
اشعار کتیبه دوم مربوط به شوریده شیرازی شاعرمعروف دوره قاجاریه میباشد. کتیبه سوم بیت اول آن تاریخ بنای ساختمان را مشخص میسازد چنین است. ز وزیر شه نصیرالملک راد / دائمش باغ ارم آباد باد
در کتیبه چهارم تاریخ ۱۳۳۹ دیده میشود و اشعار آن مربوط به فصیح الملک شوریده شیرازی است. در کتیبه چهارم نیز رمضان المبارک ۱۳۱۵ دیده میشود و مربوط به تعمیرات بنا در دوره مظفرالدین شاه قاجار میباشد. در کتیبه پنجم در آخر کتیبه چنین خوانده میشود: "حسب مستطاب اجل اشرف آقای نصیرالملک ".
در کتیبه ششم که در سمت چپ و پای ایوان جنوبی نصب شدهاست، چنین خوانده میشود: "خادم اهل بشارت خان بنده درگه نصیرالملک ۱۳۴۰" کتیبههای مذکور مربوط به تعمیراتی است که بهتدریج در این بنای با ارزش صورت گرفتهاست. جالبترین تعمیرات در سالهای اخیر در این بنای ارزنده انجام پذیرفت که به کلی آن را از وضع خراب گذشته خارج نمودهاست.
نمایی از باغ
شش کتیبه سنگی در نمای شرقی ساختمان باغ ارم دیده میشود. کتیبههای سنگی مذکور بر نمای جرزهای طبقه اول نصب و خط همه کتیبهها نستعلیق است. دو کتیبه در زیر ایوان دو ستون سمت راست و دو کتیبه در زیر ایوان دو ستونی بزرگ و دو کتیبه دیگر زیر ایوان دو ستونی سمت راست نصب گردید و به ترتیب کتیبههای مذکور را از سمت راست مورد بررسی قرارمیدهیم. اولین کتیبه سمت راست در پای ستون سمت راست ایوان سمت راست نصب شده علینقی الشریف عمل استاد باشی حجار ۱۳۳۹. اشعار مربوط به مرحوم فصیح الملک شوریده شیرازی است.
کتیبهٔ دوم سنگی در پای ستون سمت چپ ایوان شمالی نصب گردید، خط کتیبه مذکور نیز خط نستعلیق است. اشعار نیز اثر طبع مرحوم حاجی فصیح الملک شوریده شیرازی است. کتیبه بعدی که سرباز دوره هخامنشی را نشان میدهد که در یک دست نیزه و در یک دست دیگر او گرزی قرار دارد، کلاه را با آن که سعی نمودهاند به فرم نیزه داران تخت جمشید حجاری نمایند ولی ساده است و هیچ گونه تزییناتی ندارد.
کتیبه مذکور در دو طرف ایوان قرینهسازی است ولی به هر حال با آنکه تقلید از نقوش برجسته تخت جمشید شده جذابی و فرم زیبای نقوش برجسته نیزه داران پارسی تخت جمشید را ندارد. سه پنجره آهنی در پای ایوان مرکزی دیده میشود که دو پنجره آهنی طرفین بزرگتر و قرینهسازی است. پنجره وسط دو پنجره دارای اندازه بزرگتری است، پنجرههای آهنی مذکور قدیمی و مربوط به زمان احداث ساختمان میباشد سپس کتیبهای با خط نستعلیق نصب شده. کتیبه بعد نیز به خط نستعلیق نقر شده.
کتیبه بعدی نظیر کتیبه سمت راست یک سرباز هخامنشی را نشان میدهد که به همان فرم نقش برجسته سمت راست حجاری گردید و سپس کتیبه سنگی دیگری است که با خط نستعلیق حجاری و نصب شده. سر در شمال شرقی باغ ارم: این سرا در سمت شمال شرقی باغ ارم و در انتهای آن قرار دارد و از نمونههای جالب و ارزنده از نظر فرم و تزئینات محسوب میشود.
کاشی کاریهای سر در منحصر به چند کتیبه و چند قطعه کاشیکاری است ولی از نظر فرم ساختمان از نمونههای منحصر به فرد محسوب میشود، در بالا و در پیشانی سر در کتیبهای به خط نستعلیق بر روی کاشی معرق نصب گردید. نصر من الله و فتح قریب در زیر کتیبه کاشی کتیبهای از سنگ مرمر لیمویی رنگ قرار دارد که در سطر اول آن کلمه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم و سپس یک بیت شعر با خط نستعلیق در زیر آن بر روی سنگ حجاری شده که چنین خوانده میشود: از وزیر شه نصیرالملک راد / دائماً باغ ارم آباد باد
تاریخ مذکور مربوط به دوره سلطنت مظفرالدینشاه قاجار و زمانی است که نصیرالملک حکمران فارس بودهاست، در هر سمت در دو طاقنما در طرفین دیده میشود که بالای آنها در هر طرف یک کتیبه کاشی کاری نصب گردید. کتیبههای کاشیکاری طرفین در با خط نستعلیق با زمینه سورمهای است و نوشته آن به صورت معرق است که آیهای از قرآن مجید است.
علاوه بر کتیبههای فوق چند کتیبه کاشیکاری معرق برجسته در اطراف سر در مذکور دیده میشود که جلوه خاصی به سر در داده است. در جلو ساختمان اصلی باغ در سمت مشرق حوض وسیعی قرار دارد. روی هم رفته ساختمان باغ ارم را از نظر نقاشیهای رنگ و روغن، درهای چوبی نفیس و منبت کاریهای روی آن، پنجرههای مشبک آهنی، ازاره سنگی بنا، مقرنسها و گچبری و کاشی کاریهای نما و پیشانی ساختمان و ستونهای سنگی از نمونههای جالب هنری دوره قاجاریه باید محسوب داشت.
کاشی کاری پیشانی ایوان مرکزی و اطراف آن از جالبترین کاشی کاریهای دوره قاجاریه محسوب میشود که نمونه آن در سایر بناهای دوره قاجاریه دیده نمیشود. چه در ساختمان دیوانخانه قوام الملکی یا اندرون زینت الملکی یا سایر بناهای دوره قاجاریه نظیر کتیبه کاشی کاری پیشانی ایوان ساختمان باغ ارم دیده نمیشود و به همین جهت آن را باید از نمونههای منحصربه فرد دانست.
از مرحوم نصیرالملک بناهای ارزندهای در فارس باقیمانده ازجمله آنها مسجد نصیرالملک، خانه نصیرالملک و باغ ارم میباشد. ساختمان قدیمی آن از بناهای بسیار جالب و بینظیر دوره قاجاریه محسوب میشود. ایوان دوستونی مرکزی و دو ایوان اطراف آن از شاهکارهای معماری محسوب میشوند. حاشیههای کاشی کاری جرزهای ایوان از نمونههای جالب کاشیکاری دوره قاجاریه محسوب میشود. عمارت آن با داشتن کاشی کاریها و حجاریها و نقاشیهای رنگ و روغن از جمله بناهای پر ارزش و مهم شیراز و نقوش ازاره سنگی آن از نمونههای جالب حجاری محسوب میشود.
از جمله قسمتهای بسیار جالب این بنای با ارزش سردابهای است که در طبقه زیرین این ساختمان قرار دارد و آب جاری از وسط آن میگذرد و به همین جهت سردابه مذکور از نظر زندگی در تابستان محل بسیار مناسبی بودهاست. گچبریهای بسیارزیبایی در قسمتهای مختلف و از جمله در ایوانهای نمای شرقی دیده میشود که منظره جالبی به این بنای با ارزش داده است.